Het belang van de concentratiewerkplek
Showroom event: wij halen van 14 t/m 25 november de 8 beste akoestische belcellen en meeting pods naar onze showroom voor een uniek event. Kom langs en test het verschil tussen de verschillende booths. Meer informatie vind je hier.
Het is voor veel werkgevers en medewerkers even omschakelen nu de kantoren weer langzaam vollopen. Het samenwerken en contact met collega’s op kantoor mag gezellig zijn, maar de rumoerigheid en drukte zorgen ook voor de nodige frustraties. Al die rondlopende en bellende collega’s blijken toch een stuk meer af te leiden dan je eigen kat die thuis wat extra aandacht opeist.
Tegelijkertijd wordt er druk naar oplossingen gezocht voor het hybride werken. En dat brengt direct een uitdaging met zich mee: er vinden steeds meer online video meetings plaats met collega’s die vanuit huis of vanaf locatie werken. Veel vergaderruimtes worden daardoor vaak bezet door één of een klein aantal werknemers. Dat is waardevolle ruimte die beter benut kan worden.
Het belang van een concentratiewerkplek komt hierdoor weer om de hoek kijken. Deze speciale werkplek op kantoor waar je jezelf kunt afzonderen, concentreren of een (online) meeting kunt houden is al in opkomst sinds de introductie van de kantoortuin en blijkt nu belangrijker dan ooit.
Maar waar begin je en hoe maak je de juiste keuze? In deze blog helpen wij je verder op weg. En neem gelijk een kijkje op onze speciale website voor concentratiewerkplekken waar je meer informatie over de verschillende soorten belcellen en vergaderunits vindt.
Concentratie is belangrijker dan ooit
Spacestor Residence Huddle
Uit een uitzending van het NPO-programma De Monitor blijkt dat geluidshinder (93%) en concentratieverlies (94%) het meeste door werknemers wordt genoemd als belangrijkste oorzaken van klachten op de werkvloer. Werknemers ervaren vooral teveel prikkels in de kantoortuin door rondlopende of bellende collega’s.
Erwin Speklé, senior ergonoom bij Arbo Unie, pleitte er daarom al eerder voor om de zogenoemde NEN-norm aan te passen. In de NEN 1824 – 2010 staan ergonomische eisen voor de oppervlakte van werkplekken in kantoren, zoals onder andere het minimum aantal verplichte vierkante meters voor de werktafel van de werknemer. Wat nog mist volgens Speklé is een regel voor het minimum aantal stiltewerkplekken per zoveel werknemers. “Afhankelijk van het soort werk heb je voor iedere vijf of tien werkplekken een stilteplek nodig.”
Deze aanpassing kan niet alleen direct impact hebben op de concentratie en productiviteit, maar ook op het ziekteverzuim. Deze stijgt met wel 62% in kantoortuin-omgevingen, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Sydney.
Waar moet de werkplek aan voldoen?
Werkplek in de Spacestor Residence Huddle
Om de concentratie en productiviteit op kantoor te bevorderen kiezen steeds meer bedrijven ervoor om concentratiewerkplekken aan te schaffen. Ook bij InteriorWorks zien we het aantal aanvragen voor deze speciale werkplekken stijgen.
Maar laten we eerlijk zijn: je schaft dit niet zomaar even aan. Hier wil je als bedrijf goed over nadenken. Alleen voor de mooiste of goedkoopste concentratiewerkplek gaan is vaak een te snelle en eenvoudige keuze.
Voor welke soort ventilatie kies je als werknemers er een hele middag in willen werken of een uitgebreide vergadering hebben? Is het belangrijk dat de telefooncel een ISO-certificatie heeft en moet de booth aangesloten worden op de sprinklerinstallatie of het interne boekingssysteem? Hoe belangrijk is de duurzaamheid en moet-ie in het huidige interieur passen of ga je vooral voor praktisch? En dan is er natuurlijk nog het budget.
Met ons eenvoudige, maar effectieve stappenplan helpen wij jou verder: eerst inventariseren wij het probleem, vervolgens maken we op basis van het budget de juiste productkeuze en dan volgt de realisatie, waarbij wij alles uit handen nemen.
Onze interieurspecialisten hebben jarenlange ervaring en helpen jou graag om de juiste keuze te maken. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie.
Geen kantoor is hetzelfde
Casala Boston Single op kantoor bij Middin en de akoestische Framery O belcel
Een belangrijke factor om niet te vergeten is de locatie waar de concentratiewerkplek komt te staan, zeker als je voor een booth kiest die niet (makkelijk) verplaatsbaar is. In een rustige hal kun je al snel een andere productkeuze maken dan dat-ie naast meerdere werkplekken komt te staan.
Voor het nieuwe kantoor van Middin, een zorginstelling voor mensen met een beperking, bleek esthetiek belangrijk te zijn. Naast dat de belcel uiteraard de nodige privacy moest geven, was Middin ook op zoek naar een echte eye-catcher. De booth van Casala bleek perfect voor het rustige en minimalistische interieur van Middin. De Boston Single heeft een opvallend en modulair exterieur en is dankzij de gestoffeerde panelen goed af te stemmen op de rest van het interieur.
Bij de projectinrichting voor een groot Nederlands ziekenhuis kwam de wens naar voren om belcellen te hebben die hoog scoren op akoestiek en eenvoudig te verplaatsen zijn. In de telefooncellen moesten vooral vertrouwelijke gesprekken met patiënten gevoerd kunnen worden, de keuze voor de Framery O belcel was daarom al snel gemaakt. Een bijkomend voordeel is dat deze dankzij de inklapbare wielen makkelijk verplaatsbaar is.
Voor elk kantoor en interieur is er een andere oplossing denkbaar.
Interesse in het plaatsen van concentratiewerkplekken op kantoor? Ons team denkt graag met je mee. Hierin passen wij onze unieke werkwijze toe: we analyseren hoe jouw bedrijf werkt, gaan op zoek naar de human factor zodat het interieur niet alleen functioneel is en zorgen ervoor dat het interieur ook écht voor jou werkt – van idee tot realisatie.
Neem snel een kijkje op onze speciale website voor concentratiewerkplekken. Hier vind je meer informatie en filter je eenvoudig tussen belcellen, circulaire werkplekken, vergaderunits voor 2 tot 4 personen en meer. Of neem contact op via: ☎ 020 - 635 24 40 of ons ✉ contactformulier.
Interesse in een belcel of meeting pod, maar geen idee waar je moet beginnen door het grote aanbod aan merken, functionaliteiten en formaten? Schrijf je nu in voor ons showroom event van 14 t/m 25 november.